Published in Beeld 9 Mei:
Die bekendstelling van die nuwe Iveco Daily 4x4 die mark vir hardebaard
viertrekvoertuie in rep in roer. Want tot nou was daar net twee viertrekvoertuie
wat rerig Afrika-bestand is ‒ die Land Cruiser en die Unimog.
Die nuwe viertek Daily kan op enige onbegonne plek netjies tussen die twee onstuitbare waens parkeer, maar dra ’n swaarder loonvrag as die Cruiser en verkoop teen ‘n derde van die magtige ’mog se prys.
Die nuwe viertek Daily kan op enige onbegonne plek netjies tussen die twee onstuitbare waens parkeer, maar dra ’n swaarder loonvrag as die Cruiser en verkoop teen ‘n derde van die magtige ’mog se prys.
Beeld/Burger/Volksblad het die nuwe Daily 4x4 oor die Magaliesrante
beproef en alhoewel die ’taljaanse trokkie nie oral sal klim en swem waar die grootter
’mog kan klouter en waad nie, sal veral mynkonrakteurs en bosbouers bly wees om
te hoor die dubbelkajuit Daily kom met rukstopgordels vir sewe mense, ’n
sleepvrag van 3.5 ton en pryse wat die Unimog ver agter los.
Voor belasting kos die Daily 4x4 enkeljauit onderstel R556,450; en die
dubbelkajuit onderstel R577,450. Die pryse is so billik dat kopers die eerste
40 Daily 4x4 modelle sommer ongesiens van die skip af bestel het.
Die Daily 4x4 kom met 24 ratverhoudings, 12 vir vinniger ry, en 12 vir
swaar trek. ‘n Tweede rathefboom hak die ses-gang ratkas in een van vier
ratios: hoog, middel, laag en kruiprat. Hoog loop klopdisselboom teen 110km/h
op teer. Middel-strek laat ‘n topsnelheid van 90km/h toe en is vir grond paaie
bedoel. Lae-strek is ontwerp om aan te hou waar tweespoor paadjies ophou. Kruiprat
is vir wanner mens Basutho ponies op ‘n Maluti-piek moet red. ’n Ry groot knoppe
op die paneelbord druk maklik met selfs dik handskoene om enige van die ewenaarslotte
op albei aste, of die elektroniese oordragkas te sluit.
Die knoppe is
vir handskoene ontwerp, want in Europa, waar Iveco die derde-grootste
trokverkoper is, is die Daily 4x4 op mense gemik wat in erge koue met hidrouliese
toerusting moet werk. Vir hulle bied die Daily 4x4 vyf kragaftapunte op die
Daily se ratkas en oordragkas om hidrouliese pompe of kardanaste te draai. Die
kragaftapstelsel kom met ‘n 110 aH battery en ‘n 120 A of 140 A omsetter, wat
maklik aan meeste hidrouliese toestelle koppel.
Die voor as het ook sterk hegpunte om ‘n sneeuploeg aan vas te bout.
Die oordragkas verdeel die Daily se 350 Nm ingeperkte wrinkrag sodat
amper ‘n derde van die Newton meters (32%) die wa deur die voor-as trek, wyl 238
Nm van agter af stoot. Die krag word opgewek deur ‘n hoëdruk, 3,0-liter,
16-klep diesel enjin wat twee in-lyn turbos gebruik om ‘n konstante 350 Nm
tussen 1,400 en 2,600 rpm te lewer.
In die ou taal het die Daily 4x4 150 Ingilse hingste wat die klein
viertrek trokkie teen 3,500 rpm laat hardloop. Uit Doer Onder, waar die Daily 4x4 laasjaar
bekendgestel was, bleik dit die span perde
drink boonop minder diesel as meeste 4x4 bakkies op ‘n galop. Allan Whiting, Outback
Travel Australia se toeroperateur, berig dat hy teen 110 km/h met die
toerenaald mooi op 2500 tussen sewe tot 8,6 km uit elke liter kry. SA toeroperateurs
sal egter ‘n ekstra dieseltenk wil byvoeg, want standaard dra die Daily 4x4 net
90 liter diesel. Dit gee ’n reikafstand van sowat 630 km op die oop pad op die standaard
255/100 R16 bande.
Die lewendige as-stelsel verplaas die wiele verder as wat ’n Unimog kan
doen, terwyl tot vier paraboliese bladvere agter en drie bladvere voor saam met
teleskopiese gas dempers en teenkantel stawe keer dat die vrag en passasiers te
veel oor die klippe skud. Albei kajuitvorms sleep ‘n 3.5 ton geremde wa en afhangende
van die laaibak se gewig, dra albei kajuitvorms tipies meer as 1,5 ton loonvrag.
Remkrag word verskaf deur 297m skywe voor en dromremme agter. Om korter
stopafstande op grond en modder te lewer, sit die ABS outomaties af as enige van
die drie ewenaarslotte aangesit is.
Die Daily skrik ook nie vir ‘n halwe meter bruisende rivierwater nie.
Met die standaard uitlaatsteslsel is die waaddiepte 66 cm. ‘n Snorkel sit nog
40 cm by. ‘n Druk van knop Nommer Een sluit die oordragkas sodat al vier wiele
in kruiprat saam draai, wat keer dat die voorste bande tol wanneer al die gewig
teen ‘n 51-grade invalshoek op die agteras gaan rus. Soos in die Unimog is die kruipratverhouding
100:1, wat tot drie keer meer krag op die dryafste plaas as wat ‘n gemiddelde
4x4 bakkie doen.
Die erge wringkrag op die dryfaste is dan ook hoekom Iveco die enjin tot
350 Nm ingeperk het. Meer wringkrag sal baie dikker ysters vereis om te keer
dat die dryaste afdraai, wat die Daily 4x4 swaarder sal maak. Soos dinge staan
weeg die enkelkajuit op sy leerraam onderstel 2,515 kg.
Iveco
Suid-Afrika se nuwe besturende direkteur, Bob Lowden, het sy verkoopspan gevra om
meer as 300 modelle van die Daily 4x4 te verkoop. Al
het kopers ‘n EC1 (ou kode 10) liksens nodig om die wa te bestuur, voorspel ons
daar gaan baie meer van die viertrek lorrietjie op onbegonne plekke in suider-Afrika
gesien word.