A different type of roofed scooter design in China |
The weekly Wheels talk covered
Chinese vehicles:
- how cars that are high powered on paper still turns out to be low powered on tar, like Nissan used to do with their marketing in the 80s
- the good bakkies from GWM, good small lorries from JMC and the really impressive Thunda bakkie from Foton;
- the nicely priced big trucks from FAW and their horrible little 20-seater bus, which had the A pillar in the middle of the driver's door, forcing the driver to contort like a pole dancer to get in;
- The petrol price going up again, and the pros and cons of liftclubs vs riding a bike;
- The safest bike being BMW's discontinued C1 and why BMW stopped making it;
- Lotus's new C01 steampunk superbike;
- Steampunk design;
- and finally, how the Biblical "all that is, was before" is also true in transport, especially for automated driving - remember how the horses found their own way home - pulling the spyder?
Music for the weekly show was Sunida De Beer's 'Moenie My Laat Wag Nie' (don't make me wait) and Lenny Kravitz's 'Black Velveteen'.
Ons praat vandag oor
Sjinese karre,
- die petrol prys
- nuwe motorfietse
van... Lotus nogal? en,
- hoe als wat nuut is,
al was in die kar wêreld.
Alwyn, die Sjinese
karre, kan mens dit al waag om een te koop?
More sê aan almal, die
wat kan.
Oor Sjinese, as jy van
van spoed hou, dan liewes nie.
Hou jy meer van spaar
as spoed, dan verseker ja.
Dan is die vraag, soek
jy kar of soek jy dubbelkajuit?
Twee van die Sjinese
bakkies kan ek met 'n geruste hart aanbeveel
en een begin my
beindruk
Hulle is:
Great Wall Motors;
Foton;
en JMC
Die GWM en Foton is
die bakkies wat ek met ‘n geruste hart kan aanbeveel.
Oor Great Wall se
nutswaens, die H5 en H6 turbo diesels, is ek egter nog neutraal.
Die kajuite het als,
maar die turbo se stutrempel is so hoog soos in ‘n Navara, en vir julle wat nie
goeie Afrikaans ken nie – dis erge turbo lag daai.
Maar GWM het wel hulle
eie handelaars regoor SA, en dis wat mens wil sien as jy by ‘n groep ‘n kar wil
koop.
Foton het nie hulle
eie handelaar nie, maar die Thunda bakkie
met sy Cummins enjins is ‘n MENEER bakkie hoor.
Cummins is Amerikaanse
turbo diesel kundiges, ek het hom getoets op Bosch se dinamometer en die wa
maak meer krag as wat sy papiere vertel.
Dan die bakkies en
klein lorries wat my al hoe meer beindruk die van Jee eM Cee.
Die ouens verkoop ook
nie uit hul eie winkels nie, maar hulle handelaars is meestal die beste tweedehandse
kar verkopers in die dorp en hulle maak goeie pryse op die nuwe JMCs.
Vragskuiwers kan gerus
ook na JMC se klein lorries kyk, veral hul tippertjies - dit het die grootste
turbo diesel onder die vier platbak lorries van Tata, Daihatsu, Kia en Hyundai,
en die mense vertel goeie dinge.
Al die Sjinese volg natuurlik
in die spoor van First Automotive Works, of dan Eff Aah Wee, hulle bou binnerkort
doer onder in Kuga van baie lekker voorhakkers teen lae pryse, tot die goorste
bussies wat ek nog poog inklim het.
Vertel bietjie meer
van FAW se goor bussie?
Man Carike, ja.
Ek het op 'n stadium'n
20-siplek FAW bussie gery en die ding se B-pilaar is in die MIDDEL van die
bestuurder se taamlike hoë deur, met net so 'n voet se spasie aan weerskante.
Mens kan van binne af oor die enjin huls na die bestuurder se stoel kruip, maar
as die enjin mos warm gery is, brand dit.
Dan moet mens moet maar
buite op die trappie klim om jou bene en bolyf behoorlik soos 'n paaldanser
om daai A pilaar te vou om verby die versperring te wikkel.
Ek sidder as ek dink
jy hou jou lyf paaldanser, so ek wil jou eerder terug bring na die passasiers
motors. As ek die pryse en specs so kyk, bied die Sjinese darem baie gadgets en
knoppies vir die prys, maar gaan die motor hou as ek hom koop?
Mense wat krag uit 'n
enjin soek moet liefs verby hou.
Wat die karre betref,
lyk die Newtons en kilo-Watts baie indrukwekkend op papier,
maar op die
dinamometer sien mens heelwat minder daarvan.
Dis omdat die Sjinese
dieselfde bemarkings truuk trek as wat Nissan in die jare tagtigs getrek het,
hulle toets die enjin se krag op die vliegwiel as hy daar in die fabriek op die
toetstafel gemonteer staan.
In die motor self is
daar baie meganiese verliese tussen vliegwiel en die wiele op pad,
en ek moet nog in 'n
Sjinese passasiersmotor ry wat voel of hy die krag het wat die papiere beweer.
Maar as die tipe mens
is wat NIE elke week regsit om na ons twee op die Wiele program te luister nie,
is die Sjinese passasiers motors allig 'n goeie aankoop vir jou.
As jy egter die tipe
luisteraar is wat weet daar is 'n nuwe Golf R en boonop waarvoor die R staan,
gaan die Sjinese passasiersmotors jou nie laat glimlag nie.
Ek meen hulle bou tans
karre vir die 8 uit 10 voertuigkopers wat net in redelike gemaklik tot by punt
B wil kom.
Dis nie petrolkoppe
se karre die nie.
Gepraat van
petrolkoppe, wat wil jy vertel oor petrol ... en sê asseblief die prys kom af?
Jammer om die draer
van slegte nuus te wees, maar die AA waarsku dat die wisselkoers en die winter
in Amerika sal maak dat ons volgende maand allig, stellig, en wellig weer 'n
paar sent meer gaan betaal.
Teen die pas gaan ons
vanjaar vroeër as wat selfs ek in my doem professïe voorspel het, R14 'n liter
betaal.
Dit beteken natuurlik
nog duurder vir ons wat hier ver van alles af woon,
want die petrol prys
word in die hawe bepaal
en klim dan elke paar
100 km 'n paar sent om te betaal vir die lorries wat te moet aanry.
R14 'n liter - ek dink
al ons luisteraars het nou dieselfde vraag, hoe gebruik mens minder brandstof?
Man, dis amper soos
die 12 steps van die ander AA, dis nou Alcoholics Anonymous, nie die Automobiel
Assosiasie nie, nê?
as jy minder brandstof
wil gebruik, is die eerste stap om te erken dat ons is, as 'n samelewing,
verslaaf aan brandstof.
Ons kan letterlik nie
ons huidige lewenstyle sonder brandstof leef nie.
Nou kan jy soos 'n
funksionele alkolis vrede maak daarmee en elke dag vir jou paar liter betaal,
dis immers nog baie goedkoper as koffie en whiskey.
Of jy kan jouself aan
'n groep mense met dieselfde probleem gaan voorstel en plan maak om 'n saamry
klub te stig.
Veral mense wat in ons
buurdorpe werk, kan gerus die voorbeeld van een van my neefs doer in Heidleberg
volg.
Hy bly so 60 km van sy
kantoorjob af, en het lank terug nie net 'n saamryklub begin, maar 'n beslote
korporasie gestig, 'n taxi gekoop, en vir die versekering het elke lid die openbare
bestuurspermit gekry.
Die sitplekke op die
bussie is die klein besighied se "aandele", en daar is trouens vandag
lede van die klub wat meer as een sitplek besit en dan uithuur aan ander
passasiers.
Die grootste probleem
van saamryklubs is dat die bussie vir niemand kan wag nie - en daar is elke
week iemand wat laat is.
Die laatkommery en
gewag maak verskriklike onmin tussen mense, so my persoonlike aanbeveling is
eenvoudig, bly onafhanklik en ry motorfiets.
Kom ons maak bietjie
musiek, wat het jy saamgebring?
'n Lang been sangeres
doer uit Pretoria wat sover ek weet net een kompaklaserskyf bekgendgestel het.
Sy is Sunida en sing in sing: "Moenie My Laat Wag Nie". Spesiaal vir vir
almal wat al ooit in ‘n saamryklub vir ‘n lid moes wag.
Dit was Sunida se
"Moenie My Laat Wag Nie", ons gesels met Alwyn Viljoen oor
saamryklubs en hoe die gewag vir mense onmin kan maak as mense langer moet
werk. Met my werksure kan ek nie saam klub nie en is 'n motorfiets dalk nog my
voorland. Het BMW nog daai motorfiets met die dak oor?
Die C1? Nee, hulle
verkoop hom nie meer nie. Maar jys reg, as mens vir die Kaapse winter 'n
motorfiets moet koop, is die C1 die regte fiets.
Nie net het die
motorfiets 'n dak nie, daar's 'n windskerm met 'n ruitveer en 'n soort van 'n
rolraam met 'n sitplek gordel. BWM het met die bekendstelling vertel die C1 is
so veilig soos 'n motorkar in 'n botsing.
Maar dis SONDER 'n
helmet op nê?, want mens wil nie 'n swaar kletterpet om mens se kop dra terwyl
mens se bolyf deur 'n sitplekgordel vasgehou word in 'n botsing nie. Met genoeg
momentum kan die helmet se gewig alleen mens se nek afruk.
Maar sonder 'n helmet is
BMW se gedakte skoeter verseker die veiligste motorfiets.
Nou hoekom het BMW opgehou
om die C1 te verkoop?
Die goeie nuus vir jou
is daar is nog heelwat van die C1 te koop in die Kaap,en teen tweedehandse
pryse.
Maar nuut was die C1
motorfiets eenvoudig te duur vir die nie-tradisionele motorfietskopers op wie
die C1 gemik was,
en die tradisionele
motorfietsryers het nie belangestel in wat hulle as 'n veilige skoeter met 'n gomma-gomma
sitplek beskou het nie.
Die hardebaard manne
met die dik leerbaadjise wil mos koel wees in murg en been,
en sal eerder “organ
donors on superbikes” genoem word, as om lewend op 'n skoeter gesien te wees.
So praat 'n man wat 'n
elektriese skoetertie ry - maar jy het vroeër genoem Lotus - van alle name -
het nou ook 'n motorfiets?
Hun baaaja mooi ene
ja. Dis 'n sogenaamde superbike waarvan die hardebaard ouens met die dik
leerbaadjies baie sal hou.
En net om dinge te
verwar is die superfiets se naam die C nul 1, amper soos BMW se C1
Maar die koel fiets
het niks ooreenkomste met BMW se gedakte skoeter nie.
Dit kom met 'n
honderd-nege-en-veertig kilo-Watt, V-twin enjin en op die oog het die fiets
rerig lieflike moderne interpretasies van outydse lyne wat deur die een van die
fliekwêreld se top Steampunk ontwerpers,
'n man met die naam
Daniel Simon, ontwerp is.
Lotus gaan egter net
100 van die superfietse maak, en mik om dit net aan versamelaars te verkoop.
Die pryse is nog nie
bekend is nie, maar dit gaan verseker die oge laat traan.
Ek sal maar vir BMW se
tweedehandse C1 uitkyk dankie, maar wat op aarde is Steampunk?
Dis 'n fees op die oog
manier om iets wat nuttig is, ook outyds-mooi te verpak.
Steampunk-ontwerp dek
als, van kombuistoerustig tot bolyfiesr tot, wel, Lotus se nuwe motorfiets.
My gunsteling
Steampunk ontwerp is 'n kerkorrel wat in 'n rekenaar omskep is,
want in wese mik
Steampunk aanhangers om vandag se digitale toerusting te verpak in Victoriaanse
materiale,soos koper, rare houte, leer, ivoor en selfs kant.
Ek onthou in my jeug
toe punk hare in was. Om te dink ons het met kos-kleursel ons hare blou gemaak
en dan met suiker laat regop staan. Wys jou net, soos die Bybel seg "als
wat is, was al gewees". Is DIE Bybelse waarheid ook op karre van
toepassing?
Dis VERAL op karre van
toepassing.
Ferdinand Porsche se
eerste kar was elektries, en hy het die honderd en sestien jaar terug gebou.
Die wa staan nou na
baie dekades in 'n skuur in Austria weer in Porsche se museum.
Hul spog dat baie van
die agtien-ag-en-neentig tegnologie in die eerste Porsche nog steeds modern is.
Maar dis 'n feit, daar
was in die einde van die 18e eeu meer elektriese karre as voertuie met
binnebrand enjins.
En na die tweede
wêreld oorlog het almal pieklein karretjies gebou met 1 liter enjins gebou,
soos wat nou weer gebeur.
En natuurlik was
vinniger sterker motorfietse nog nooit uit die mode nie.
Nou gaan ek jou uitvang
- karre wat hulself bestuur - die is sekerlik nuut?
Ha, ek het twee woorde
vir jou - ou perd.
Ek meen nie jy nie, ou
perd, maar 'n rerige ou perd.
Ons grootjies kon 'n
ou perd aan 'n spider perdekar hak, dorp toe gaan en dan die perd self laat
terug loop huis toe.
En as die grootjie 'n
vaste roetinie gehad het, het die perd gou geleer waar om te stop en hoe laat
om weer aan te gaan.
So ja, daai Bybelse
vers oor als wat is wat al was gewees, is ook waar vir tot perdekarre.
So praat Alwyn
Viljoen, ons trokdrywer en nou teologiese skrywersvriend, soos altyd met unieke
wiele nuus wat jy net hier op Overberg sal hoor. Alwyn, met watse wiele-lied
speel ons uit?
Ek bring graag hulde
aan Lotus se Steampunk motorfiets, en mynsinsiens is daar net een lied wat by
die motorfiets EN op Overberg se lekker speellys pas: Lenny Kravitz se
"Black Velveteen". Die man speel mos al sy intrumente self en skryf sommer
sy eie woorde ook en meng dan alles digitaal saam in polsende lekker klanke.
Luister net hoe hy vertel die satyn-swart mean masjien is altyd reg om te dans.