Louise Finlay in her own green machine |
Hans ten Hage, ’n Nederlandse
klank-inginieur wat gereeld in Suid-Afrika kom son soek, vertel veral die
spaarsamige Hollanders kan net kopskud oor hoe ons dubbelkajuitbakkies vir ’n besigheid
kies om die ego, eerder as die sak, te streel.
Met die top-verkoper Toyota
Quantum aan die een kant, die relatief nuwe Nissan NV200 in die middel en die sakpas
Chev 1,2 Spark Pronto aan die ander kant, bied Suid-Afrika egter meer as 20
klein en middelslag paneelwaens vir die sakpas koper. Om soos ’n Europeër die
regte paneelwa vir jou werk uit die lot te kies, vra jouself drie vrae: hoe
groot is die handelaarsnetwerk; soek jy krag vir swaar vrag; of ekonomie vir
klein volumes; en wil jy in drie jaar verkoop, of die wa opgebruik?
Hoe naby is die handelaar?
David Hadebe trusts Quantums |
Met nagenoeg 200
handelaars regoor die land kom enige Toyota met die meeste steun. Daarom vertel
David Hadebe van die Ceiling Wizard die Quantum is al wa wat hy ken en vertrou,
of dit nou vir werkswiele of in ’n taxi is. In dorpe met Hyundai handelaars
staan H1 paneelwa egter niks terug vir die Quantum nie, en die Koreaan is amper
R20k goedkoper.
Vir besighede wat nie baie
spasie nodig het nie, is Nissan se NV200 die wa om te kies. In bakkie formaat
as die NP200 al amper vyf jaar hier bewys, maar die paneelwa is nog relatief nuut
in SA. Oorsee word die NV200 egter geag van York, VK; tot New York, VSA.
In die VK was die NV200 in
2010 aangewys as beide die beste klein en ook die beste algemene paneelwa. New
York het laasjaar begin om met 13,000 NV200 bussies die Groot Appel se ou, geel
sedan taxis te vervang. Vir die kontrak het die Japanese wa Amerika se eie Ford
Transit uitgestof, desondanks unies se besware dat die NV200 nie Amerikaans genoeg
is nie.
Een vrou wat geen
oortuiging oor die NV200 se vermoëns nodig nie, is Louis Finlay, wie daagliks
meer as 200 km in haar wa ry om die waks-gebaseerde skoonmaak stelsels van
Green Machine te verskaf. Toe ons haar ontmoet het, het die ritrekenaar ’n
goeie 8,6 l/100km gewys, maar Finlay sê wat haar die meeste beïndruk is hoe
stil die wa loop.
Vir swaar vragte
Vir besighede wat swaarder
vragte bult uit moet dra is die Quantum se 241 Nm en die NV200 se 153 Nm stellig
te min, hierteenoor gee Volkswagen se T5 Transporter 400 Nm. Die ruim Transporter
kan boonop met VW se 4Motion bestel word om modder of sandpaaie te ry, maar dan
sal die wa ook net onder ’n halfmiljoen rand kos. Vir swaar vragte het Citroën ‘n
paar opsies, met die Dispatch Hdi 120, wat 330 Nm lewer. Angie Moloi, stigter
van die Johannesburg/Oranje Vrystaat
Langafstand Taxi Assosiasie (Jofeldta) het onlang vier Citroën Relays gekoop. Die kleinste
15-sitplek Relay kos net onder R316,000, teenoor die 14 sitplek Quantum wat
amper R405k kos.
By
monde van Dana Mienie in Johannesburg het ons ook al berig dat ’n tweedehandse Mercedes-Benz
Vito nouliks geklop kan word wat waarde vir geld betref. Nou voeg begrafnisondernemer
Mlungusi Gumede by dat hy sy Vito 15 CDI gebruik om vier doodskiste of ses
roubeklaers te vervoer, en na hy die wa volgende maand afbetaal het gaan hy ’n
tweede Vito koop.
Vir klein vragte
Entrepreneurs wat klein vragte aflewer vra
dikwels of die FAW se
Sirius 1.3 en Fiat se Qubo 1.4 vertrou kan word. Beide waens is uitstekend,
maar hulle klein handelaarsnetwerke kortwiek verkope. Hierteenoor beloof die Chevrolet
Spark Pronto teen net onder R109k om die minste petrol te drink en die meeste
werkswinkels te bied.
Mense wat net in die
dorp pendel en ’n DFSK handelaar naby het, kan gerus ook dese rare Sjinese
waentjie beproef. Vir minder as R93k bied die kanniedood 1.3 enjins 103 Nm en
alhoewel die bakwerk geneig is om gou roeskolle naby die kus te wys, is meeste Sjinese
eienaars in hul noppies met die winskopie wiele én die pryse wat groepe soos Midas
op onderdele bied.
Herverkoopswaardes
Brian Stokes, munisipale
vlootbestuurder in eThekwini, het aan Burger vertel hy verkies om Toyota
bakkies en lorries aan te koop, omdat hul herverkoopswaardes tot 19% hoër as
enige ander modelle s’n is. Neem in ag Durban se kerrie-eters is selfs suiniger
as ons snoekkopsopmakers in die Kaap en as hulle bereid is om daar meer te
betaal, moet daar ’n goeie rede wees. Stokes vertel die geheim is Toyota se laer
onderhoudskostes oor die lewensduur van die voertuig. As dit by dienste kom,
waarsku die samesteller van die Suid-Afrikaanse parte lys, Malcolm Kinsey,
egter dat handelaars nie aan voorgestelde kleinhandelpryse gebind is nie. “Ons
het een handelsmerk gevind wat amper 10% meer in Durban en 20% meer in Kaapstad
vir dieselfde onderdeel gevra het as in Johannesburg!”
Commissioned for Die Burger